08.04.2012

Alternativ reiserute...


Jeg har alltid likt å dra på tur OG er veldig glad i tilhørende utstyr!
Stilen på sekken over sier jo full fart, friluftsliv og nyt utsikten fra den høyeste fjelltoppen!
 - igrunn en beskrivesle av meg FØR jeg ble rammet av ME.
Det er mange år siden jeg fikk denne sekken nå, og den har ikke vært i bruk -  av meg, MEN Kjærligheten har lånt den på en og annen fjelltur :)

Det å dra på tur... i den mening; å reise et stykke - - , pakke kofferten og fly sin vei, - DET har IKKE jeg vært frisk nok til på alt for mange år. Imidlertid husker jeg hvordan det var, og plukker nok reiseteknikken fort opp igjen om kreftene kommer!

Bildet er fra morguefile.com

Alternativt går det knakende fint an å dra på tur uten å pakke kofferten og fly langt! En autentisk reise ville vært å foretrekke, men orker man ikke -  så gjør man ikke det!


En gang reiste Kjærligheten og jeg verden rundt på en dag...

Det gjorde vi ved å spise typisk mat fra de forkjellige lendene, pratet om stedene og mimre litt om vi hadde vært der før.

Frokosten tok vi i Frankriket
Vi hadde sterk kaffilurk! - juce, croissanter, bagetter, litt ost og  nydelig fransk marmelade, også noen druer. Da vi giftet oss var vi på bryllupsreise i Nice - og vi tok frem albumet og mimret - det var som vi var der...

Til lunsj var vi innom England og nøt en nydelig telurk, nysmurte sandwiches og teacakes, noen snertene biter konfekt og herlighetene ble servert på et tre etasjes stettefat. Igjen bladde vi i fotoalbum og mimret om besøkene i England.

Ved middagstid farte vi over the sea - til USA og der ble det en burger... 
Da ingen av oss hadde besøkt landet tidligere, snakket vi om hvordan det måtte være å emigrere dit på 1900tallet... vi har famile som gjorde det - og har hørt noen historier.

Så tid for en hvil i sofaen - OG en tur innom Afrika!, rettere sagt Kenya - hvor vi ble med danske Karen Blixen og fikk oppleve hennes liv i "Mitt Afrika". Vi så altså filmen "Out of Africa" med Meryl Streep og Robert Redford i hovedrollene - en klassiker - et episk verk av dimensjoner!
Selvfølgelig nøt vi en kaffilurk og et "danskt wienerbrød" til filmen.
*smaskens*

Og så var det tid for å sette snuten hjemover - til Norge - hvor vi tok litt sen kveldsmat. Grove rundstykker med syltetøy og ost, også med deilig varm kakao til!
 ....Mmmmm....

Alle matvarene var tilpasset slik at jeg kunne spise de (allergier skal vite!), 
og det hele var handlet inn, laget og forberedt på forhånd - reiseforberedelser du vet ;)


Reiser man på tur koster det penger! Og derfor går det an å unne seg en aldri så liten ekstra sak når man "er på tur..." Man kan for eksempel bestille noe på nettet - fra det landet du ønsker å dra til - eller kjøpe noe man har ønsket seg lenge...
Det går for eksempel finfint å bestille en snerten veske :)
å få den sendt from over there... 
done that you see... ;)


Andre alternativer er å lese bøker; både se i bøker med bilder fra reisemål, og - eller lese en roman hvor historien finner sted på en kjent geografisk plass. Det går an å se og lese i reisblader, surfe på nettet og la seg inspirere. Kansje ta med mat hjem fra en restaurat, om man da ikke orker å sitte på restauranten!
Lag mat etter oppskrifter som er særegne for det landet du har i tankene, eller lei en film og la deg bli med til destinasjonen.

Det finnes muligheter!

Bare det å legge madrassen ute en sval sommernatt - ligge der under stjernehimmelen og bare drømme seg avgårde... Fantastisk!

Det er kun kreativiteten som stopper en. Og dette ER et alternativ om du ikke orker å reise avgårde - jeg har funnet det særs givende.
Ved å gjøre noen forberedelser, og å unne seg det lille ekstra... sluttsummen blir liten i forhold til hva kosnadene hadde vært om man skulle reist sånn på ordentlig!

For det er nemlig slik; at strekker ikke kreftene til - da er en reise en pine! Det finnes ikke rom for avslapping eller glede om der ikke finnes krefter nok til å ta turen. 
Sist jeg var på tur - så jeg cirka ut som håndtaket under... da er det bedre å reise verden rundt i stua ;)


Kanskje kommer det tider hvor en får oppleve dager på tur...
Til det er mulig - tar jeg verden inn hos meg - og det funker finfint!!

Good bye, so long, au revoir, på gjensyn - eller Tudilu som man også kan si om reiser blant stuemøblene...


post signature


2 kommentarer:

  1. Så artig å høre om reisene dine/deres :) Så godt å høre at du ser muligheter og ikke bare begrensninger :) Klem

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig at du synes det :)
      Og å se mulighetene fremfor begrensningene har tatt meg på nye veier - mange av de svært så festlige :)
      Fine dager til deg!
      Klem

      Slett