08.11.2011

Tilfeldigheter...?

For ikke lenge siden skrev jeg om; det hotteste på MEfronten at XMRV ble et Tja... Så gikk det ikke lange stunden før knuste håp,  - ble håpfulle igjen. To norske overleger ved Haukeland sykehus, Fluge og Mella, kunne offentliggjøre de gledelige resultatene fra deres studie om bruk av Rituximab i behandlingen av MEsyke.



Tilfeldigheter...

 Ja, selve studien ble til ved en tilfeldighet; da en pasient med lymfekreft OG ME ble behandlet for kreften med bla Ritubimax, -  og ble mye bedre av  MEsymptomene. Og enda en tilfeldighet; at de legene som observerte det, startet å forske på det istedet for å feie det under teppet;  slippe "å ta i MEbyllen".

Livet er fylt med tilfeldigheter - man kan alltid legge meninger i og rundt for å gi det hele en mening, men hvorfor skjer ting...?

Vi MEsyke er avhengig av at leger som Fluge og Mella, Nyland, Baumgarten, Saugestad, Johnsgaard "tar i MEbyllen". At politikere som har makt "tar i MEbyllen" - slik Laila Dåvøy har gjort! At MEsyke, som Ellen Piro har valgt å kjempe for å få bedre vilkår for seg selv og andre MEsyke. Det er mange mange flere som kunne vært nevnt her; men la disse stå som eksempler på noen som har gjort noe - de har "tatt i MEbyllen"!

  En ting har vært sannhet for meg, og det er min egen trygghet i at jeg er syk. Om arrogante mennesker velger å vurdere min sykdomssituasjon som selvvalgt - noe jeg kan komme ut av om jeg bare vil...? Jeg tror ikke på mennesker som behandler meg slik, jeg respekterer de ikke og velger å bruke minst mulig energi på de.

Det tragiske i dette er at jeg som syk ikke får den behandlingen jeg trenger, fordi politisk spill, økonomi og prestisje står i veien. For å håndtere dette har jeg fokusert objektivt og nøkternt, jeg har tro på at noen vil klare å bevise vitenskapelig hva som er årsaksforklaringen til at vi blir MEsyke. Vil de finne en helbredende medisin? det er lov å håpe - når Elene ble frisk av ME ved hjelp av Rituximab - FRISK, da kan kansje jeg også!

Viktig er det å finne meningen i hverdagen nå mens livet leves, mens jeg venter på at tilfeldigheten som tok fra meg helsen kanskje gir meg den tilbake... fordi noen tør å forske på ME!


2 kommentarer:

  1. Tenker på deg <3 Krysser fingrene for at de snart klarer å kverke dette ufyselige monsteret - ME.

    SvarSlett
  2. ✒Hanne

    Ja må det komme en løsning !
    fine dager til deg Hanne!
    klem

    SvarSlett