27.02.2011

Flyttedagbok - Innlegg 3: Pakke, pakke pakke...


Innlegg 3.

Og så da - er huset i boks... og pakkingen kan starte...

NÅ er det tid for å være kritisk:
Hva skal med? - hva skal gis bort? og hva skal kastes? 
Ikke tenk for mye - bare kvitt deg med det du ikke har brukt for. Legg tingene på "stasjoner" etter disse prinsippene - og folk kan komme og forsyne seg av det du vil gi bort. Vi hadde en gibort- og kastestasjonen i garasjen. (Finfint å plassere det litt utenfor oppholdsrommene da vi MEsyke ikke alltid orker mest besøk.., og i flytteprsoessen orker man enda mindre - kreftene brukes opp!)

Sannelig var det mye venner og familie ville ha - det resterende gikk til Secondhand og noe ble kastet. 
Det som skulle kastes ventet vi i det lengste med. Så bestille vi en container (for en helg) - og isteden for å kjøre tur på tur til fyllingen gikk alt oppi den containeren (og folk var snille og hjalp!) - også ble containeren hentet på mandag, det funket finfint!
Det er også smart med tanke på visning av huset - at der ikke står horder av gammelt skrot - en kan likså godt kvitte seg med det før visning - det pleier å gi en bedre pris...

Kjøp inn esker, bobleplast, silkepapir, tusjer - og legg det sammen med saks, tape og hyssing på en "pakkestasjon". Det er så mye enklere når ting ligger på ett sted, for da slipper man å lete etter ting hver gang man trenger det.

Også planlegg hva du skal ha hvor i det nye huset!

Jeg hadde jo ikke vært i huset vi skulle flytte til, men ved hjelp av prospektet, prospektbildene på nett og min kjæres video og foto - så gikk det greit å grovfordele på denne måten. De små justeringene er uproblematisk å gjøre siden, det er denne grovfordelingen jeg vil ha bukt med.
Og pakk da etter hvilket rom det skal i. 
Skriv på esken hva som er i esken eks; 
kjøkkenutsyr - sko - julepynt, skriv på hvilket rom det skal i;  
kjøkken - walk-in closet - garasje, og så etasje; 
1 - 2 - (garasje er garasje...)

Ved at du gjør det på denne måten, er det også enkelt for andre som hjelper til. De kan bare lese på esken; at denne skal opp i 2 etasje i walk-in closetet. (Og det er enkelt for meg siden, når jeg skal ta ut av eskene i walk-in closetet - å se at der er skoene - for det står utenpå esken!)

Bruk flyttebyrå! - i allfall til noe!  DET er gull verdt!! Og Skullerud Flyttebyrå A/S kan jeg anbefale på det varmeste!! 

Flyttebyrået pakket også ned noe - og for oss pakket de ned type ting som er komplisert å pakke ned selv - og som fort kan gå istykker... obs...  De pakket ned alt på kjøkkenet, alle bilder tok de direkte ned fra veggen, serviser og glass...  det forenklet det hele storveies! *Energiøkonomisering* må ikke glemme det vet du :)

Når flyttebyrået kom til det nye huset sto en person i inngangsdøråpningen og dirigerte hvilken retning personen skulle gå med esken - alt etter hvilket rom som sto på esken. Og det tok ikke lang tid før alle visste hvor ting skulle. At walk-in closetet var i 2. etg og biblioteket i 1., at kjøkkenet var i 1. og det lille badet der - det store badet der - og sannelig var garasjen utenfor huset... :)

Den samme prosessen hadde jeg med møblene - jeg planla hvor de forskjellige møblene skulle. Og etter overtagelse av det nye huset kontrollmåler jeg slik at synsbedrag ikke fikk ødelegge planene. Da ser man fort hvor ting faktisk kan stå - hva man ikke får plass til - og hva man evt trenger av nye ting. Skriv opp hva du trenger av nye ting, type skap ol og prioriter å få kjøpt det tidelig - fordi ting blir stående om du ikke har møbler å sette det inn i.

Og som med eskene - sto en og dirigerte hvor de forskjellige møblene skulle.
Da flyttebyrået dro - sto alle møblene og eskene i riktige rom... sveisent ryddig det der altså!

MEN det er en prosess denne pakkingen -  en skikkelig energityv!! 
Få all den hjelpen du kan få, og bruk et flyttebyrå - og ta litt etter litt!! - OG HVIL OFTE!  Selv med alle midler tar dette veldig på!
Og det er ikke til å unngå - ? - at man blir sykere, men dette har i allfall hjulpet meg - til å minimalisere påkjenningene så mye som mulig! Jeg ble sykere! - og jeg er fremdeles ikke restituert til mitt vanlige sykdomsnivå, men jeg skraper ikke bånn, og vi har flyttet til et sted som er tilrettelagt for meg - overflod av ro og lettvinthet :))
Det blir bedre... igjen!

post signature

8 kommentarer:

  1. Du har nå i alle fall vært veldig flink til å organisere! :-) Klem

    SvarSlett
  2. ~SerendipityCat~
    Ja ikke sant ;) Benytter meg av alt jeg er god til for å gjøre livet Lettere :))
    Håper det inspirerer storveies.... ;)
    Klem Lokki

    SvarSlett
  3. Det er flott at du er så flink til å organisere, det gjør det nok mye enklere! Og nå kan du være glad for at du er ferdig med flyttingen...

    Klem :)

    SvarSlett
  4. ✒ Sylke
    *humrer i skjegget*
    Ja du milde - jeg HAR flyttet!! YJEEEEEEEE!!

    Alt godt til deg min venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  5. Så godt at du er på plass! Grattis! :)

    SvarSlett
  6. ✒ lillesky
    Takk snille du - ja jeg må innrømme at det er helt vidunderlig! - Jeg er så fornøyd!!
    Alt godt til deg!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Vi vurdere også å flytte på oss , men jeg kjenner jeg blir sliten bare av å tenke på alt arbeidet som følger med ...

    Høres ut som ett flott sted dere har funnet :-)

    SvarSlett
  8. --> Villblomsten
    Ja det forstår jeg så godt! Og vet du, det er en slitsom prosess, har selv hatt en periode nå hvor jeg har vært sykere. Det er som forventet, men vi har ventet i flere år på at det rette øyeblikket skulle dukke opp, for jeg har tidligere vært for syk til å gjennomføre dette. Jeg håper du får mer krefter slik at det en dag kan la seg gjøre. Ønsker deg alt godt og mye god hvile!!
    Klem Lokki

    SvarSlett