02.02.2011

Flyttedagbok - Innlegg 1.

Foto : morgueFile
I november gikk flyttelasset vårt til et nytt hjem..,
...og utfallet kunnet ikke blitt bedre.
I denne prosessen har jeg gjort meg noen tanker - og disse kommer jeg til å dele med dere her.
Jeg velger å skrive dette i en lettvint dagbokform - med innlegg nummerert i kronologisk nummerrekkefølge - og vi starter med Innleg 1... ;) 
Denne Flyttedagboken vil starte med den første tanken om å flytte 
og ende opp med de tankene jeg gjør meg den dagen historien går over i nåtid...
For dere som vil være med meg på denne reisen:

Velkommen  ombord
- dørene lukkes...


Innlegg 1.

Jeg husker den dagen jeg tenkte - vi MÅ flytte til et roligere sted! 
Det er mange år siden nå.
I 2002 flyttet vi til et svært rolig boligfelt, fra en leilighet i byen, og jeg hadde ikke bodd lenge i huset før jeg tenkte den første tanken om å flytte. Flytteprosessen den gangen gjorde et sterkt innhugg i kreftene mine - og det ble mye tid i sengen etter da.
Jeg husker jeg lå i sengen min, i et mørkt soverom med rullgardiner nedrullet og gardiner trukket for, ørepropper i ørene, men allikvel var lyden fra lekende barn utenfor alt for høy. Jeg tenkte - når jeg ikke tåler lyden av barn som leker - UTENFOR mine fire vegger, UTENFOR min hage - DA må JEG flytte! 
Jeg var veldig bevisst på at det var jeg som hadde spesielle behov og ikke visa versa!

Orker du ikke bilstøy bor du ikke i byen - ikke sant, og orker du ikke lyden av lekende barn - bor du ikke på et boligfelt. 

Det ble flere år med "brannslukking" - vi fikk bygget et lydisolert rom i kjelleren - og DET hjalp. Jeg lå der og kjente kreftene komme tilbake litt, etter litt. Når du ligger så lenge uten sollys da er det naturlig at håret faller av, huden blir gusten og bærer tydlig preg av for lite frisk luft og sollys.

Men jeg orket ikke sitte ute der - i hagen vår - på boligfeltet. Det bråket alldeles for mye...

Neste prosess i "brannslukkingen" var å finne et sted jeg kunne være ute, men som var stille - stille som i skogen.
Kjærligheten dro på hyttejakt - med en kriterieliste : kjøre helt frem, strøm, ingen naboer - bare stille.
Kjærligheten fant den hytta - og vi kjøpte den. 
Jeg så den ikke før flere måneder etter overdragelse, men var lykkelig den dagen jeg kunne sitte ute og få  frisk luft og sol på skrotten :)
Håret vokste ut og ble fyldigere og huden fikk farge, det gjorde godt.
Nå besto mye av livet å veksle mellom sengen, det lydisolerte rommet og hytta.

Siden jeg var for syk til å få barn - og i så måte ble fristilt, startet tanken om et hjem i skogen, hva hindret oss - hvorfor ikke? Et hjem med den underbare stillheten - uten alle lydene...
Tanken modnet hos meg og Kjærligheten - og igjen satt vi opp en "kriterieliste", og starten på et nytt hjem - et hjem i skogen begynte.
Kjærligheten lette og dro på visninger - uten meg... i Norge - i Sverige - og i Danmark.
Det å finne et relativt nytt hus (kunne ikke ha et restaureringsobjekt), lokalisert for seg selv i skogen, ikke for langt unna en by (må være enkelt ifht legebesøk ol). Det er ikke mange slike steder, - men SÅ dukket ett opp.
Kjærligheten dro på visning - kom hjem til meg - tegnet og forklarte - og vi la inn bud, fikk tilslag - og vi skulle flytte...



post signature


4 kommentarer:

  1. Oj, så spennende lesing! Utrolig flott hvordan dere har tatt tak i ting og gjort noe med en uutholdelig situasjon. Gleder meg til å lese videre nå. :)

    SvarSlett
  2. Det er så fint å se hvordan dere har grepet mulighetene - istedenfor å la dere begrense. Håper det blir bra på det nye stedet!

    Klem fra meg :)

    SvarSlett
  3. Jeg følger kjempegjerne med her! Spennende å høre om hele flytteprosessen. Sterk lesning, så bra at dere gjorde det som var riktig for deg og godt å ha en slik støttespiller i hverdagen!

    Jeg har lyst til å flytte til et litt roligere sted selv etterhvert, men ungene må nok ut av redet først.

    Gleder meg til fortsettelsen :)

    SvarSlett
  4. ✒ lothiane, Sylke og Vibekes lille grønne
    SÅ hyggelige tilbakemeldinger!! Setter stor pris på det kan skjønne!!
    Plutselig kommer et nytt innlegg... :))
    Vi blogges :))
    Klem Lokki

    SvarSlett