06.02.2011

Flyttedagbok - Innleg 2: Liste - en kriterieliste


Foto: MorgueFile


Innlegg 2.

Når man tenker tanken; at det å flytte vil løse et problem - da er det særs viktig å være veldig bevisst på hva problemet er og hva som skal løse det! Og her må man være realistisk og nøktern og ikke ha veldig mye plass for drømming og jeg håper at...
Nei her er de harde fakta som gjelder!
Og det er på det grunnlaget vi skrev opp kriterielisten.
Kriterielisten er en liste av kriterier... (litt i overkant forklarende nå kanskje, men i allfall...) 
Vi delte opp i tre kolonner og satt opp disse overskriftene : 

  MÅ HA    *     FINT om det er der, men MÅ ikke ha det    *    BONUS

Under MÅ HA skrives de ting som er helt avgjørende for at forandringen skal kunne skje, slik at man vil oppleve flyttingen som en suksess.
I mitt tilfelle sto ROLIG som pkt. 1 i MÅ HA kolonnen.

Og hva er "rolig"? Jo jeg vet hva rolig betyr for meg, men når man leser prospekter er mesteparten av det som defineres som roligikke rolig nok for meg. Vær tydelig på hva du legger i begrepet og vik siden ikke en tomme fra dine definisjoner.

Vi satt oss ned (vel, jeg lå på sofaen... ;) ) og kastet ut tanker og ønsker  - og skrev de ned på et stort ark (brainstorm...). Så fordelte vi kriteriene, og skrev de inn under den kolonnen hvert enkelt kriterium hørte hjemme i. Jeg kan nevne at inngjerdet hage ble plassert i FINT om det er der, men MÅ ikke ha det - kolonnen og lysthus fikk plass i BONUS-kolonnen.

Så startet letingen.
Vær kritiske og følg kriteriene. Vil du ha 5 mål tomt - så er 2 mål tomt for lite osv... Hopp videre i letingen om det ikke fyller kriteriene - ikke gjør om bare pittelitt nå - det vil du angre på den dagen du sitter i det huset som var "rolig nok fordi det var så fin tapet der..." ALLE punktene i MÅ HA kolonnen skal være krysset av den dagen du signerer kjøpet.
Sannsynligheten for at du da finner noe som fungerer er stor, du vet hva du leter etter!

Vi grovsorterte på nett, var det noe som virket ok fikk vi fatt i et prospekt, googlet området (det er lurt! - for flere enn en gang så vi at dét idylliske huset som lå i rolige omgivlser... bare var et steinkast fra eksempelvis et bilopphuggeri - eller en motorvei... og da er det ingen vits i å gå på visning.)
Ser prospektet bra ut, ja all den info du kan finne samsvarer med kriteriene  - gå på visning.

Jeg hadde ikke krefter til å gå på visninger så Kjærligheten gjorde det. Han hadde også med seg et videokamera som han filmet med. Nærmiljøet, veien inn til huset, og huset da... dette gir et godt inntrykk om du ikke selv orker å være med på visning.
Og det er nå det er viktig å ha is i magen. Om man ved visning oppdager at her ER det faktisk MYE som ikke fyller kriteriene (prospektet viste feks litt fór bra bilder...) - NEI da er ikke dette huset riktig!
Og tro meg - det kommer alltid noe bedre, noe som matcher bedre - slik at alle MÅ HA punktene kan krysses av!

Så kommer spenningen med budrunder og heifadderullan...., ja der stopper det ofte av seg selv - for av og til må man gi slipp på drømmehuset fordi økonomien ikke strekker til. Men det er viktig og ikke lage en for stram økonomisk ramme - det er godt å ha litt gryn til den tiden da man skal bo og leve i den nye huset - der er ALLTID noe som trengs... :) Tro meg :))

Idag har vi et hus - 9 år gammelt, med en stil vi trives med - og vi flyttet rett inn. Det ligger i skogen og har helt ROLIGE omgivelser - også har det inngjerdet tomt, men ikke noe lysthus - ennå....
Vi er SÅ fornøyde!!

I skrivende stund og i tiden etter flyttingen (midt av november) har formen min blitt kraftig redusert, MEN det er som forventet. Det å flytte er en voldsomt krevende prosess, spesielt for en som er syk. Symptombildet er forverret og situasjonen er tidvis frustrerende. Jeg har gått et skritt tilbake for så å gå to skritt frem, jeg har gjort det før - jeg vet hva jeg driver med, jeg er en gammel traver i dette gamet... :) En må kjenne sin kropp og kalkulere risikoen... det pleier å funke sveisen bra :))
Får si som The Terminator - I`ll be back....



post signature


2 kommentarer:

  1. Her var det veldig mange kloke råd! Skal huske det med MÅ HA-listen, den kan brukes når det gjelde ande ting også.

    Håper formen er bedre nå Lokki, flytting er en enorm påkjenning, og jeg er sikker på at flytting for snart tre år siden var med på å gjøre meg dårlig. Nå er jeg mye klokere heldigvis, og jeg blir enda klokere av sånne gode tips!

    Ha en fin uke! Klem :)

    SvarSlett
  2. ✒ Vibekes lille grønne
    Tusen takk du gode venn!
    Ja flytting tar på - og det kommer liksom dønninger i lang tid etterpå, sannelig godt en ikke flytter ofte!
    Dette går seg til, en varm klem til deg Vibeke!
    Må du ha gode dager og mye god hvile du også!
    Klem Lokki

    SvarSlett