03.06.2010

Vær så god og sitt!



Jeg har bare lyst til å minne om; 
at det er en god idé 
å sette seg ned!

Det åpner muligheten for lengre aktivitet om du finner hvilestasjoner underveis.

Vær kreativ, sett deg på en stubbe, en krakk, et gjerde, en stol...
Jeg har blitt flink til å sette meg ned - og orker da aktiviteten litt lenger.

..
Går Jr og jeg en tur i skogen, da har jeg minst en hvilepause. 
Den bør ikke være så lang, men jeg blir bevisst kroppen og de signalene den sender meg.
Og så forholder jeg meg til den informasjonen jeg mottar.
Jeg stoler på kroppen min og de signalene den gir.
Dens stemme er viktig for meg!

Jeg varer lenger - min energi varer lenger - 
om jeg lar batteriet lade seg litt opp.

Så godt folk, 
sett dere ned med den største frimodighet! 

Ta vare på de dyrebare kreftene - slik at du får mest mulig glede av de!!

Konklusjon; god hvile også når du er aktiv!

Ønsker dere deilige junidager.

post signature


16 kommentarer:

  1. Å sitte ned er veldig lurt! Jeg har blitt flinkere etterhvert, men kan nok bli flinkere til å sette meg litt tidligere.

    Det er mye nytt å passe på og venne seg til. Hjernen må liksom omstilles fra før til nå-situasjon. Ting jeg tror er som før, er ikke er det likevel. Derfor er det så fint å få tips fra andre og jeg er så glad for at du har denne bloggen Lokki. Jeg har stor glede av den! Ha en fin kveld! :)

    SvarSlett
  2. Når jeg leser dine linjer Lokki, tenker jeg på en historie som en venninne av meg fortalte her om dagen. Hennes datter hadde hatt en operasjon og var ganske medtatt etterpå. Likevel tok de en skogstur bare noen dager etter operasjonen. De tok med en liten klappstol, gikk hundre meter, hvilte, gikk hundre meter til osv. Denne historien synes jeg er så flott! Tenk så mange opplevelser vi kan få når vi tilpasser oss til omstendighetene - bare vi er oppfinnsomme!

    Klem fra Sylke

    SvarSlett
  3. ✒ Vibekes lille grønne
    Ja det er en stor overgang å tenke slik - sette seg ned a gitt, men det er klokt - en må forholde seg til situasjonen slik den er og ta den på alvor. Og en pust i bakken er herlig!!
    Ditt profilbilde skal jammen minne meg om det Vibeke!! Det kaller jeg vakker hvile!!
    Jeg er så glad for at mine erfaringer kan bety noe for andre - og kanskje blir noen dyrebare krefter spart fordi man slipper å finne ut av alt selv. Det å lære av hverandre tror jeg er lurt !
    Ønsker deg en vidunderlig helg!
    Alt godt til deg!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  4. ✒ Sylke
    SÅ godt å "se" deg!
    Og for en herlig historie. Den skal jeg ta vare på!
    Og det er slik som du sier, at vi får tilgang på flere opplevelser når vi tilpasser oss omstendighetene! Du har så rett!! Du har så rett!!
    Takk for alt du deler og alt godt ønskes deg min venn!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  5. det er så viktig det du skriver om å lytte til kroppens signaler! jeg har levd mange år av mitt liv uten å gjøre det, har blitt MYE bedre på lytte og respektere kroppen men jeg trener fremdeles på å lære å bryte dette gamle mønsteret.... fort gjort å gå tilbake til gamle vaner. det viktigste hjelpemiddelet for meg når det gjelder det å lære dette har uten tvil vært psykomotorisk fysioterapi. setter så utrolig pris på den behandlingen :)


    ønsker deg en vidunderlig helg,
    varm klem.

    SvarSlett
  6. Enig! En god påminnelse!

    Det er fint å dele gode råd, tror at vi som har hatt det slik ei stund gjør masse "rart/lurt" for å energiøkonomisere. Det å ha dette fellesskapet med andre er fantastisk! Takk for at du finnes!

    Jeg ønsker deg en fin dag!
    Eg diger klem til deg!

    SvarSlett
  7. ✒ erteblomsten
    Vet du, det er ikke lett - og det er ganske så unaturlig å begrense så mye! Jeg brukte lang tid på å finne ut av hvor lite jeg faktisk kunne gjøre UTEN å bli sykere. Det var litt sånn : det kan ikke være mulig, hvor lite krefter har jeg egentlig?!? Fra den dagen jeg virkelig tok det på alvor og sluttet å presse meg - DA ble jeg bedre.
    Dette hjelper noe, og jeg brenner ikke batteriet like fort flatt som jeg gjorde tidligere, men jeg er ikke frisk - dette er kun en form for balansekunst og nøye kalkulert forbruk mellom skapt energi og brukt energi.
    Dette må gå i balanse - er min erfaring. HVER gang jeg ikke tar hensyn til dette blir jeg sykere, men innimellom driver jeg med kalkulert risikosport altså!
    For noen ganger må en ta seg noen friheter, - også blir det litt tid i sengen etterpå, det går sånn innimellom, men ikke hele tiden. Jeg tror en får en fin følelse på hvor ens egen grense går - hva som passer.
    Takk for flott tilbakemelding!
    Alt godt ønskes deg!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  8. ✒ Tingelingeling
    Og takk for at DU finnes!
    Ja vi må lære av hverandre - det finner jeg veldig nyttig!!
    Takk for alt du deler - alt godt ønskes deg min kjære venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  9. Snille gode deg ,innlegget på bloggen min varmet hjertet mitt godt.

    Ønsker deg en god natt

    SvarSlett
  10. ✒ Josimo
    Så hyggelig!! Ta det til deg - du er storveis dyktig!!
    Takk for hyggelig "god-natt"hilsen!
    Og jeg ønske deg en vidunderlig dag - siden natten har listet seg forbi :))
    Du inspirerer!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  11. Så fint skreve og så viktig..
    klem

    SvarSlett
  12. ✒ Sigrid
    Så hyggelig Sigrid!
    Ja ikke sant det er smart, også så enkelt - og alle de flotte sitteplassene naturen har å tilby!
    Ønsker deg en deilig dag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  13. Jag älskar båda Dina poetiska och sköna bloggar!! Mina komplmanger!!

    Agneta

    SvarSlett
  14. ✒ Agneta
    Tusen hjertelig takk - så utrolig snilt sagt!!
    Alt godt til deg fra en lykkelig
    og takknemlig Lokki!
    Velkommen tilbake snille du:))

    SvarSlett
  15. Takk for påminnelsen! :)
    I går var jeg veldig flink, og satte meg ned på trappa istedenfor å stå i døra og prate.
    Ha en god onsdag!

    SvarSlett
  16. ✒ Siri V.
    Glimrende!!
    Ja, det er de små "ørene" vi må samle på slik at vi kan spare opp noen "kroner" som vi kan bruke på det vi vil - vi har ikke råd til sløseri.
    Der sparte du noen"ører" - et flott eksempel på energiøkonomisering det der!!
    Alt godt ønskes deg!!
    Klem Lokki

    SvarSlett