30.06.2010

MErytmen



Akkurat som naturen har sin egen puls
 - har også MEen sin egen puls.

Det ligger i MEen sin natur 
at symptombildet varierer i intensitet.


Året har sine fire årstider, 
men det er også variasjoner innenfor hver årstid, 
og igjen innenfor hver enkelt måned, uke og dag...

Slik er min situasjon også.
Den varierer.
Helt uavhengig av hva jeg gjør, 
helt uavhengig av naturlige årsaksforklaringer pulserer denne sykdommen i sin egen rytme.

♧ ♧ ♧

Så jeg vil bare minne om; 
at selv om du er blitt en mester til å mestre, 
du vet når du tøyer strikken slik at du må hvile et par ekstra dager i sengen - 
så har sykdommen sin egen rytme og DET får vi ikke gjort noe med, 
utover å akseptere variasjonen.

Det er fort gjort å glemme dette, og spørre seg 
- hva skjedde nå?
- hvorfor har jeg et hav av symptomer nå?
Vel, slik er det bare, husk på det.

Men som sykdommen pulserer mot sykere dager  
- pulserer den også mot friskere dager,
og DET minner jeg meg om 
når de sykeste dagene er der.


  


Lykke til alle dere herlige mennesker!!
Ønsker dere finfine dager 
- også alt godt!

post signature


4 kommentarer:

  1. Så fint du beskriver det! Og akkurat det at sykdommen har sin egen rytme er nok ikke lett å forstå for andre som ikke lever med kronisk sykdom - de vil helst ha forklaringer, og selv da skjønner de ikke alltid...

    Varm klem fra Sylke

    SvarSlett
  2. ✒ Sylke
    Ja det har du så rett i, hadde flere rundt oss bare akseptert og respektert det vi sa som en sannhet, ja da hadde vår verden vært litt enklere.
    Det er nesten umulig å FORSTÅ det en kroniker lever med, nettopp derfor er det så viktig å lytte til hva den syke forteller - og ta det til seg som nyttig informasjon.
    Hvorfor så mange har "behov" for å overprøve det vi sier - nei det finner jeg underlig.
    Vel, en får si høflig ifra - hjelper ikke det får en bare skygge litt unna :)) En får velge sine kriger om jeg kan si det slik :))
    Takk igjen snille Sylke for oppmuntrende og varme ord!!
    Alt godt til deg!!
    Klem fra Lokki

    SvarSlett
  3. Hei!

    Jeg er så glad du meldte deg på frøkenkåringen hos Moseplassen for nå fikk jeg "treffe" deg:)
    Jeg leser så øyet blir stort og vått, gleder meg over all kunnskapen og erfaringene du deler med oss.
    Jeg har vært ME-syk i 3,5 år nå, men diagnosen fikk jeg bare for noen få uker siden. Har mye å lære ennå og kommer nok innom her for å suge til meg av dine erfaringer og gode tips. Jeg leste om øreklokker som "siler" lyden og det tror jeg kunne være midt i blinken for meg, takk for det tipset.
    Og at sykdommen går i bølger har jeg smertelig erfart, det skriver du så fint om.
    Sender deg mange takker og ønsker om gode dager!

    SvarSlett
  4. ✒ Marit-Tusenfryd
    Kjære snille du, så hyggelig tilbakemelding! Kan skjønne det varmer storveis.
    Det er supert om mine erfaringer kan være til hjelp for deg, du får plukke det som passer :)
    Du må ha lykke lykke til - og alt godt ønskes deg!
    Vi blogges Marit :)
    Klem Lokki

    SvarSlett