26.05.2010

ME-termostaten...



Vel dette kunne vært meg altså.., 
 fordi jeg er den damen du kan observere med både 
badedrakt OG varmeflaske...
Nå flagrer ikke jeg rundt i badedrakt ennå, men med våren kommer varmere dager og varierende temperaturer.

Min termostat gikk fløyten for lang tid tilbake - og min kropp regulerer ikke temperaturen med tanke på ytre påvirkninger. Sikkert i noe grad, men ikke normalt om jeg kan si det slik...
Så jeg må være min egen termostat.


Jeg må tilføre varme om jeg fryser. 
Det holder ikke å ta på ullsokker, jeg må ha en varmekilde og da er en varmeflaske finfine greier - en kaffilurk gir også litt lunk i skrotten.

Når kroppen går i motsatt retning, og er i ferd med å bli lettkokt, 
ja da må jeg fjern plagg slik at jeg blir kalderer.
På denne tiden av året bruker jeg nesten alltid en eller annen form for singlet med en tynn cardigan utenpå. 
Så kanskje en jakke el utenpå der igjen.
Jeg bruker tynne lette plagg, og ofte flere plagg, litt lag på lag - slik at det er lett å regulere.

❀❀❀

Skjerf bruker jeg mye av. 
De både pynter opp og gir varme, og de er enkle å ta av om varmen stiger...

Og så, hold dere fast! - 80tallets leggings er helårsplagg for meg. 
Når kjølige vår- og sommer-briser stryker oppover leggene, ja da er jeg kjapp med å trekke på meg et par av disse. 
Jeg har selvsagt et lite varelager av leggings i forskjellige farger, slik at de alltid matcher... 

Pulsvanter bruker jeg også, 
jeg bruker de av bomull nå om våren og sommeren.
(Uno har mange fine).

Caps eller solhatt 
kan også bremse overopphetingen, og gir behagelig skygge mot sollyset.

Og selvsagt 
vann - vann - vann!
Både inni og utenpå!
Jeg sørger alltid for å ha vann med meg, 
og jeg tar ofte en slurk - og så litt i hånden for å ta en liten vannklask i nakken. Kanskje ikke dette er så grådig elegant, men med en litt diskre håndføring går det storveis!

Og så er det nå vidunderlig å sette seg i skyggen, 
under et tre og spise en is, 
for så å varme opp kroppen igjen med en aldri så liten kaffilurk :))

Lykke til!
 Og har du tips eller forslag om dette, 
tas de imot med en hjertens takk!


 Alt godt ønskes dere

post signature


10 kommentarer:

  1. Nå faller noen brikker på plass her! Er det derfor temperaturreguleringen er blitt dårligere de seneste årene altså!

    Blir jo nesten helt oppgitt når jeg har fryst i hele vinter og når det endelig blir varmt, så blir det for varmt med en gang. Har liksom ikke satt det i sammenheng.

    Har tenkt at jeg er lite utholdene med varme og kulde og litt vel tander og kanskje må presse meg til å tåle litt mer.

    Tusen takk Lokki, jeg får stadig noen aha-opplevelser! Nå skal jeg ta mere hensyn til det og skygge og parasoll er en fin ting (og ulljakke og ullsjal)! :)

    SvarSlett
  2. ✒ Vibekes lille grønne
    Ja vet du, det der er som en litt uregjerlig "venn" en alltid har med seg, og som en kommer best utav med om man spiller på samme lag - med den :))

    Når det er enkle løsninger som forhindrer at jeg må bruke all energien på å prøve å regulere temperaturen - ja da tar jeg ibruk de. Det å stå der som en gammel veteranbil å streve med å starte... *host*... nei det er bortkastet energi og ikke en god løsning for meg. Denne tankegangen blir relativt fort en rutine - og det er finfine greier!
    Den lille energien jeg har, har jeg lært meg å utnytte til det fulle, for at jeg skal kunne få mest mulig positivt og konstruktivt ut av de.

    Sett fra et miljøvennlig perspektiv, må jeg være den "bilen" som bruker desidert minst drivstoff pr km :))))) det er god energiøkonomisering det!

    Ha vidunderlige dager Vibeke, alt godt til deg min venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  3. Hei Lokki!
    Så fint det var blitt her inne!! Grønt og sommerlig :-)
    Det du skriver er veldig gjenkjennelig. Jeg har snakket med Prof. De Meirleir om dette og han sier at mange med ME har stoffskiftefeil som gjør at det ikke klarer å regulere seg etter temperatur. Derfor reagerer vi på lett på temperaturendringer og kan ofte få symptomøkning av det.
    Du har som alltid gode praktiske tips! Jeg tar de med meg ut i hverdagen :-)
    Håper du får en fin uke!
    Klem

    SvarSlett
  4. kjære Lokki du skriver så rett fra hjertet, og jammende så kjenner jeg meg litt igjen i det du skriver enda en gang. Noe jeg kjenner meg igjen i er skjerf og varmeflaske ;0)) det er litt meg det forstår du...så jeg får regulert litt av dei kalde gufsene jeg av og til får en følelse av..men ikke på en vondt måte altså, bare på godt...

    Du skriver ivertfall veldig bra, og jeg liker meg så godt her inne hos deg..ønsker deg en flott uke og tusen takk for alle gode ord du har skrevet til meg den siste tiden. Du er en sol som varmer rundt deg, og jeg var så heldig å få en del av dine flotte solstråler Lokki.

    God klem fra Ann-Christin.

    SvarSlett
  5. ✒ Rutt
    Det der tror jeg sannelig han har rett i!
    For at det er noe spik spenna gæli -ja det tror jeg ikke bør betviles... ;)) og da er det så godt å rette litt på gæliheta vet å gjøre enkle tiltak - ialle fall frem til man får permanente løsninger på denne termostaten :))
    Takk for flott innspill Rutt!
    Og tusen hjertelig takk for varme ord - det gleder storveis!!
    Alt godt til deg min venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  6. ✒ Ann-Christin
    Kjære snille deg - kan skjønne jeg blir glad av dine ord! Og jeg synes det er så moro at MEstringsbloggen kan gi noe til så mange - DET synes jeg er storveis altså :))
    Jeg ønsker deg nydelige dager, med og uten varmeflaske og skjerf... alt godt ønskes deg min venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Akkurat sånn er det! Varmeflaske og badedrakt..
    Fint at du skriver om det, jeg har også skrevet om tull med reguleringa av temperatur-Men det er ganske lenge siden tror jeg.
    Fint at andre kan finne ut av det og se sammenhenger,- er jo ikke så lett å sette alle de merkelige symptomene i forbindelse med ME!
    Jeg ønsker deg fine sommerdager med akkurat passe av alt! Klem

    SvarSlett
  8. ✒ Tingelingeling
    Som jeg likte det med "fine sommerdager og med akkurat passe av alt!" Og det er vel det som er nøkkelen, å finne balansen! Akkurat passe!
    Gjør man for mye blir det galt, men blir man for passiv blir også det galt.
    Det å kjenne sin kropp, vite hva den klarer å yte uten å bli sykere.
    Jeg sier ofte at jeg er som en toppidrettsutøver - og den tanken liker jo jeg!! - men jeg tror vi har mye av det samme fokuset, så jeg har snappet opp mangt et godt tips av de profesjonelle idrettsutøverne! Å lære av proffene - jepp me like storveis!!
    Lykke til med sommertemperaturene både utenfor og i kroppen :))
    Ønsker deg vidunderlige junidager - også med akkurat passe av alt!!

    SvarSlett
  9. Claes Ohlsson selger en spruteflaske kombinert med vifte (batteridrevet) uunnværlig på varme sommerdager. (Koster 29,90)(Jeg tåler dårlig temperaturer over 18-20 grader, og klarer heller ikke å være ute når det er sol... På den annen side har jeg iskalde hender og føtter, og må også stikke føttene i varmt vann e.l. for å få de varme nå på sommeen...)

    SvarSlett
  10. ✒ Trine
    Tusen hjertelig takk for tipset!!
    Supert - for en smart sak - og til en så rimlig penge - den skal anskaffes!!
    Alt godt til deg Trine!!
    Klem Lokki

    SvarSlett