13.04.2010

Meninger



Du vil relativt raskt oppleve at mange har meninger om deg som har fått MEdiagnosen. 
Og siden jeg har trasket på denne MEstien en stund, har jeg lyst til å gi noen tips til deg som kommer etter på denne veien.

Mange kommer med velmenende, men ofte kunnskapsløse og faktisk ganske så idiotiske råd. Pressen maler ut om enkle løsninger og mange av våre bekjente leser dette og har bare hørt... Ekspertisen har sine oppfatninger, og noen ganger virker det som om de ikke taler samme sak. 
Debatten går...


Hva skal du mene?


Faktisk er det slik at det å forholde seg til alle disse meningene er 
enormt energikrevende.

Det jeg anbefaler, først som sist, er å stoppe opp, 
og virkelig tenke gjennom hva DU mener om saken.
Og finne DIN plass.

MIN plass er her;
 Jeg vet er at samme hvor mye jeg vil så orker jeg ikke utføre all den aktiviteten jeg ønsker å utføre. 
Jeg har erfart at jeg ikke blir frisk av lettvinte løsninger og mirakelkurer.
Osv, osv...
Dette er fakta!

Praktisk sett løser jeg meningsplasseringene slik:
jeg fordeler meningene i to poster.

 Post 1 
her putter jeg de meninger jeg er helt enig i og som kjennes riktige!

Post 2 (svada posten) 
her legger jeg alt som jeg ikke umiddelbart kan legge i post 1. 
JA SÅ GROVT SORTERER JEG.

Selvfølgelig er det mye som befinner seg i en gråsone, og hva skal man tenke om det. 
Om du ikke umiddelbart kjenner at JA SLIK ER DET, 
da kaster du det uten blygsel i post 2.

Det kan føles veldig unyansert å sortere så grovt, men
desto flere graderinger av valg du må foreta deg, desto vanskligere blir det. Og mesteparten vil da ofte havne i en slik tja - jeg vet nå ikke helt hva jeg skal mene om dette. Og du har egentlig ikke lettet deg selv for noe.

Jeg vet dette ikke er enkelt og det kreves "ryggrad" og styrke til å fikse dette. Og kanskje er du så syk at du ikke har krefter til å tenke at du skal sortere en eneste mening. Vel dette er for de som er blitt noe friskere, hvor andres meninger påvirker og tapper krefter. Det er DA en må tillate seg å grovsortere slik, for at den syke skal kunne bruke sine krefter i størst mulig grad på det som er
givende og meningsfylt.


Jeg tar feks ikke inn over meg at en politiker ikke tar dette seriøst nok. Jeg plasser meningen hans/hennes og konstaterer det han/hun sier. Jeg tar ikke den ytringen inn og lar den fortelle mine følelser; at vet du hva? du er egentlig ikke så syk du, bare stå på litt til.., så går det så bra. 

Jeg bruker kreftene på å gi støtte til mennesker som taler vår sak!
Ikke la mennesker som bagatelliserer din situasjon få en stemme, øv deg på å overse det!
Ikke føl deg forpliktet til å prøve alt mulig som folk anbefaler, selv om det er ment i beste mening.
Og sier noen "vil du ikke bli frisk du da?" nei slike ytringer hører du rett og slett ikke på, forkast slikt svada umiddelbart!

Jeg lager ikke noe vesen ut av hva folk sier til meg, jeg bare rister på hodet inni meg og ser meg selv kaste utsagnet i svada posten.
Jeg går ikke inn i diskusjoner - enn så lenge, men det er fordi mine kognetive funksjoner ikke er så bra. Siden jeg ikke husker argumentene mine i en konfrontasjon blir det meningsløst å begi seg inn i en.  DEN dagen det er på stell, ja DA skal jeg si ifra hvordan saken EGENTLIG er.
Enn så lenge støtter jeg de organisasjoner, politikere, venner og familie som forstår og støtter meg!

Kreftene dine og energien din er for dyrebar til å bruke på tull, 
vi leker ikke syke, vi er det! 


PS kjentes dette ikke rett for DEG, kast det i svada posten og gå videre.

Alt godt ønskes dere!!


En varm klem fra -

post signature


20 kommentarer:

  1. For et herlig og nyttig innlegg Lokki! Det skal definitivt ikke i svada-haugen. Dette skal jeg ta med meg og prøve å bruke i gitte tilfeller. Så slipper jeg sånne øyeblikk der jeg sitter og lurer på om jeg egentlig er så dårlig som jeg gir uttrykk for eller om jeg ikke prøver nok.

    Det er så bra at du har denne bloggen. jeg synes du har så gode tips og råd! Masse klemmer fra Vibeke

    SvarSlett
  2. Godt sagt!
    Og tusen takk for hyggelig og positive kommentarer på min blogg! Din blogg er kjempefin og har mye positivt og nyttig, og viser hvilken sterk og god person du der! Takk for at du setter pris på meg, det varmer, - jeg setter stor pris på deg jeg også!! Du er et veldig hyggelig bekjentskap som gir mye til alle!
    Du du takler din dag på en fantastisk måte! Men jeg vet hva det koster, alle trenger vi litt god varm omtanke og forstålse!
    Klem og ha en fin dag!

    SvarSlett
  3. Kloke ord, kjære Lokki! Det du sier her, gjelder jo ikke bare for ME-syke, men også for folk med forskjellige plager. Er så enig i det du skriver, det er viktig å ikke ta ting innover seg som egentlig er ubetydelig - fordi de havner i "svada"-posten. Det er bedre å bruke kreftene til noe positivt.

    Klem fra meg!

    SvarSlett
  4. ✒ Vibekes lille grønne
    Tusen tusen takk snille du!
    Din tilbakemelding betyr mye og går rett i Post1!!
    Lykke til med din meningssortering, det er stor stas å få det til :))
    Og det gjør meg inderlig glad at innleggene oppleves som nyttig informasjon. Intensjonen med denne bloggen var nettopp å kunne være en kilde til inspirasjon, og det gjør meg storveis lykkelig at det ser ut for og lykkes:))
    Alt godt til deg min kjære blogg venn!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  5. ✒ Tingelingeling
    Tusen takk for varmen du gir, det betyr utrolig mye!!
    Rausheten og godheten din er storveis god!!
    *SMILER*
    Tusen takk!
    Og jeg er så lykkelig over at denne bloggingen kan være en kilde til inspirasjon!!
    Igjen Tusen Hjertelig Takk for ordene dine, DU beriker!
    Alt godt til deg min kjære bloggvenn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  6. ✒ Sylke
    Du er god du Sylke!!
    Og du har så rett, dette er nyttig for mennesker med alle typer plager, også de uten.
    Alle får kommentarer som er usaklige, sårende og vonde. Det og umiddelbart gjenkjenne en tærende ytring, for så å plassere den i svada posten, DET opplever jeg som en enorm styrke. Og jeg har selv kontrollen over hva som faktisk skal få påvirke meg, for jeg har ingen mulighet for å kontrollere hva andre sier.
    Du er en berikende kilde Sylke, og det perfekte eksempel på at vi kan berike og hjelpe hverandre på kryss av plager og sykdommer.
    Du gir og bidrar så mye og det setter jeg stor pris på!
    Alt godt til deg kjære Sylke!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. så sant så sant! var på mestringskurs i går og da var temaet ernæring. ernæringsfysiologen fra ullevåll som hadde fordraget var veldig tydelig på det du skriver om i forhold til den jungelen det er av teorier/meninger på hva som hjelper. hun la veldig vekt på det å ikke gyve løs på den ene dietten eller behandlingsformen etter den andre.... en vil jo så gjerne bli bedre men veien "oppover" kan ikke skje hvis en ikke klarer å forenkle livet.....tror jeg... er så fort at en engasjerer seg i forskjellige ting for å blir bedre så ender det med at en blir enda dårligere for at det blir rett og slett for mye... er iallefall slik for meg...

    den "stressboken" var ny for meg, skal jammen meg få skaffet meg den :) de 2 andre er de 2 bøkene som har gitt meg aller aller mest, synes de er knallbra!

    tusen takk for varmende ord, ALLTID så koselig når du har vært innom :)

    klem og kos fra meg

    SvarSlett
  8. ✒ Vibeke
    Ja akkurat slik er mine erfaringer også.
    Organismen er så skjør, så når jeg har prøvd nye ting har jeg veldig ofte blitt sykere.
    Kroppen må stabilisere seg på et "nivå" før jeg kan prøve evt nye ting, og da lite - lite om gangen.
    Jeg tror en gjør klokt i å lytte til de erfaringene en gjør seg.
    Når jeg skynder meg sakte, det er da min MEkropp raskest viser bedring. Paradoksalt nok.
    Ønsker deg god hvile og "fordøying" av kurset!
    Takk for varme ord og dine verdifulle bidrag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  9. Hei Lokki!
    Tusen, tusen takk for et nydelig innlegg på bloggen min! You made my day!!:-)
    Jeg er så glad for at du har latt deg inspirere, og jammen inspirerer du meg også! Det er det som er så fantastisk med blogging, en oppmuntrende kommentar og hele dagen min er reddet, samtidig som jeg oppdager en ny verden av inspirasjon.
    Her var det mange tankevekkende innlegg, så flott at du har laget en blogg som både ME-rammede og pårørende kan ha nytte av. Det tror jeg trengs. Jeg har møtt en del mennesker med ME i jobbsammenheng opp igjennom, og jeg skal tipse om bloggen din neste gang det skjer. Mye fine bilder og skriverier på den andre bloggen din også:-)
    Thank you for making my day!!!
    Håper din dag blir like fin, I'll be back:-)
    Hilsen Jeanette:-)

    SvarSlett
  10. ✒ www.jeanetteskreativeutbrudd.blogspot.com
    Tusen hjertelig takk for rørende ord fra deg!
    Dette varmet, som du sier, you made may day!! - og igrunn, rest of the week også!! :))
    Jeg har også den erfaringen at denne bloggingen fører så mye hygge med seg, koselige kommentarer, hav av dyktige mennesker som inspirerer - og alt er bare et tastetrykk unna.
    Det betyr selvsagt enormt det du si er om MEstringsbloggen, det er utrolig givende å kunne bidra, og når mine erfaringer kan gjøre andres hverdag litt lettere, ja da er jeg strålende fornøyd!
    Gleder meg til å følge deg videre Jeanette!!
    Alt godt til deg, og så håper jeg du får en herlig uke videre!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  11. Atter en gang tar jeg turen innom deg og leser noe som føles som det har blitt skrevet direkte til meg :-). Dagen min i startet med noe jeg burde ha puttet i svada-haugen, men som isteden faktisk har klart å ødelegge dagen min. Fra nå av skal jeg bli en aktiv bruker av svada-haugen!! :-)
    Stor klem Rutt

    SvarSlett
  12. ✒ Rutt
    Tusen takk for responsen, den betyr utrolig mye!!
    Jeg er så glad for at du vil bruke svadahaugen flittig, for som du sier, giftige ord kan ødelegge en hel dag.
    I starten er det uvant og man liksom kaster det bort intellektuelt, men man kan fremdeles kjenne på en sorg og tristhet. Etter en tid går det på autopilot og følelsene rekker liksom ikke å bli en del av seansen. Man putter utsagnet like selvfølgelig i svadaposten som man setter melken i kjøleskapet. (om du ikke er veldig MEsyk da for da har nemlig jeg lagt varmeflasken i kjøleskapet...)
    Men du skjønner hva jeg mener.., og etter hvert kjenner man teften av onde tunger på lang avstand. Og du rekkerliksom å kaste dritten videre uten at det i det hele tatt får gå "innom" deg.

    Og nå Rutt, har jeg hørt at det trengs 99 positive ting for hver negative ting man hører, så da sender jeg deg 99 digre koser som forteller deg at du har den mest givende MEbloggen jeg vet om, du er en herlig person som jeg setter SÅ stor pris på ♡♡♡
    Så slenger jeg på et titalls koser til - sånn for sikkerhets skyld :)))
    Alt godt til deg Rutt, du gjør en forskjell!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  13. For et herlig innlegg, dette skal jeg ta med meg og prøve å bruke videre.
    Jeg er så glad jeg ved en tilfeldighet kom over bloggen din.
    Kommentaren din hos meg, ja den kan bare kort oppsummeres med : You made my day. Jeg er så glad for bekjentskapet og håper jeg kan spre litt glede hos deg også.
    Masse klemmer fra meg.

    SvarSlett
  14. ✒ Bare Mio
    Så hyggelig sagt!!
    Tusen Tusen Takk, og du er så raus og god med dine varme ord, DU sprer glede!!
    Velkommen tilbake kjære Bare Mio ♡♡♡
    Alt godt ønskes deg -
    - og ha en strålende fin uke blide bloggvenn!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  15. Hei igjen du :)

    Så fint skrevet. Jeg ble nesten litt lei meg bare ved å lese det!
    Det er ikke alltid like lett og sortere.
    Jeg har faktisk ikke tenkt tanken på å "sortere" heller, men jammen skal jeg begynne med det!

    Desverre, så tar jeg veldig ofte ting til meg og "dårlige" meninger sliter på humøret og dagsformen min og det hjelper ikke akkurat på tilstanden det heller, gjør det vel!!!?!

    Så samme om folk er positive eller negative eller JEG ser på det som enten eller, skal jeg prøve netopp det der!

    TAKK Lokki :)

    Ha en flott dag!

    Klem ADA

    SvarSlett
  16. ✒ Sugerflies
    Dette er bra Ada, du har en kjempefin instilling og dette er som å lære seg å sykle. Det kan være grådig vanskelig i starten, men etter litt så sykler du avgårde med den største selvfølgelighet!
    En liten metafor her altså... :))
    Jeg heier på deg og sender haugevis av oppmuntrende klemmer!!
    Alt godt til deg kjære Ada!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  17. Kloke ord, ja. Jeg likte bildet av å se for seg at man hiver noe i svadaposten. :)

    Jeg så en innmari kul t-skjorte for en tid tilbake, husker ikke helt hvor. På den sto det (på engelsk) et eller annet som "min kroniske og invaliderende sykdom er mer sann/ekte enn din synsing" (skrevet med litt andre ord).

    SvarSlett
  18. ✒ Lothiane
    Tusen takk for varme ord, jeg liker det storveis godt at flere enn meg synes det å hive ting i svadaposten er en en smart affære!
    Takk snille du :))

    Vet du den t-skjorten skulle jeg gjerne hatt!
    Jeg er svak for slike herlige kraftsalver :))
    Veldig koselig med besøk av deg Lothiane!
    Vi blogges :))
    Alt godt til deg og så håper jeg våren er god med deg!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  19. Åh, så godt det er å lese dette! Så godt at tårene er rett rundt hjørnet.. Å få hjernen min til å fungere på den måten blir nok en verre oppgave :/

    SvarSlett
  20. ✒ Hanne
    Vet du, dette er litt sånn trening gjør mester! Men følger du magefølelsen, den lille stemmen som umiddelbart forteller deg: at-dette-er-jo-ikke-riktig!, - den føleslen, DEN skal du lytte til og styre etter. Og alle har vi vår egen stemme som forteller oss hva vi opplever feil, styr etter din og kast det bare i svadaposten! Som jeg skriver tar det ofte litt tid før følelsene henger med..., men jeg står på sidelinjen og heier :)
    Klem Lokki

    SvarSlett