03.04.2010

God lesing hører påsken til!




Denne sjarmøren tror jeg jammen meg har ME...
han ser nå i overkant sliten ut!
Så min gule-kylling-kamerat, nå er det på høy tid å innta horisontalen!


Det å stoppe i tide og lære seg å hvile er ingen enkel sak.
Jeg vil anbefale noen bøker som jeg har hatt stor nytte av.
Bøker som inspirerer til hvile, ro og glede.


Boken "STRESS" er skrevet av Andries J. Kroese og er en fantastisk god bok som bla inneholder avspenningsteknikker.
 Det følger med en CD, hvor forfatteren har lest inn de avspennings- og pusteteknikker han beskriver i boken.
Ved hjelp av disse teknikkene, har jeg lært meg til raskt å roe ned, 
finne pusten og "slå av" aktiviteten.


En annen bok som har utvidet min horisont ytterligere, 
er Merete Sparres bok "Balansenøkler".
Boken beskriver, svært enkelt og lettfattelig, viktigheten av å finne balansen i kroppen og livet.
Forfatteren har selv vært ME syk og sier det tok flere år før hun "kunne kalle meg så godt som frisk".


Og så... 
...rosinen i pølsa - 
Anbjørg Sætre Håtun sin vakre bok "Livslyst"


Dette er en bok hvor forfatteren tar oss med på en reise, sin reise, om å møte og mestre motgang.
Det er så lett å kjenne seg igjen, den er så virkelig, 
denne historien er så levd - så rå, så ekte.
Og Anbjørg har levd med alvorlig sykdom.
Det kjennes.
 Billedkunstneren Bjørg Thorhallsdottir har illustreret boken, og disse to kvinnene komplimenterer hverandre perfekt.  
Denne boken er
  knakende god!!


Min hverdag er å leve med en alvorlig sykdom.
Det innebærer mange begrensninger, mye forsakelse, og mye lidelse.
Derfor tar jeg vare på all den gleden jeg kan finne,
 jeg lar meg inspirere av alle som vil inspirere.
Alle de små gledene gjør jeg store.

Jeg lever et rikt liv som syk - 
for jeg har gitt meg selv en gave
å oppleve gleden.

Fortsatt God Påske!

post signature

16 kommentarer:

  1. Så bra at du deler og at du klare å gjere gledene store...


    Påskeklem

    SvarSlett
  2. Du skriver så fint om viktige ting. Så bra at du har lært deg avslapningsteknikker. Det er mye hjelp i bøker som setter oss på nye spor.

    Når det gjelder "sliteren" din på bildet, lurer jeg på om han har vært med på "Ingen grenser"... ;)

    Ha en fin påskesøndag, med gode opplevelser!

    Klem fra meg!

    SvarSlett
  3. ✒ Sigrid
    Snille snille du!
    Du er en av de som gleder stort :)
    Alt godt til deg Sigrid, og fortsatt god påske!
    Påskeklem fra Lokki

    SvarSlett
  4. ✒ Sylke
    Tusen takk for varme ord!!
    Og ja, det er så godt som alltid noe å lære.
    En trenger ikke like hele boken for å kunne ha nytte av noe av det som står skrevet, en plukker litt på øverste hylle - eller skummer av fløten :))

    Ja makan til inspirerende folk på "Ingen grenser", jeg og kyllingkameraten tar av oss hatten *beundrer* *beundrer* *beundrer*
    God søndag til deg også Sylke og fortsatt god påske!
    Påskeklem fra Lokki

    SvarSlett
  5. Kjære Lokki, du gir meg så mye med dine hyggelige kommentarer. Takk!

    Har fulgt med på "Ingen grenser", særlig fordi jeg kjenner en av deltakerne.
    Tror det er nødvendig å bryte egne grenser, selv om det kan være tøft iblant. Samtidig kan vi ikke forvente det umulige. Det er en hårfin balanse. Tror det er viktig å prøve, og hvis det ikke går, så har man i alle fall prøvd. Om ikke det ene går, finnes det andre muligheter. Det viktigste er å ikke gi opp. Du er jo veldig flink til å se muligheter!

    Min gode bloggevenn, jeg setter veldig stor pris på kontakten med deg. Varm klem fra meg!

    SvarSlett
  6. ✒ Sylke
    Det er så sant, for hvordan skal men hvite hvor grensen går om man ikke prøver. Jeg er også utrolig imponert over humøret, pågangsmotet og utholdenheten til den gjengen!
    For en bukett med vakre mennesker!!
    Du er selv en slik tøffing, jeg beundrer deg for det!
    Og så kjære Sylke, ditt bekjentskap betyr utrolig mye!
    Jeg verdsetter deg stort, du gleder og inspirerer!!
    Så Tusen Takk for alt du gir!
    Ønsker deg alt godt og håper du får en herlig 2.påskedag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Så morsomt, akkkurat de tre bøkene jeg har! Eller boka til Annbjørg har jeg akkurat lånt på biblioteket og skulle gjerne hatt den for den var veldig fin!

    Jeg har vært så heldig å være med på Balansekurset til Merete Sparre i høst og vår, og har selvfølgelig kjøpt boka også.

    Stress-boka har jeg hatt i noen år og har brukt cd-en mye tidligere. Nå skal jeg sannelig ta den fram igjen.

    Takk for flotte tips Lokki! :)

    SvarSlett
  8. ✒ Vibekes lille grønne
    Nei makan, det var da et sammentreff!!
    Nyttige og herlige bøker som ikke "går ut på dato"!
    Kos deg med bøkene og ha en herlig 2.påskedag/kveld, det ble vel litt merkelig...
    I alle fall, ha en herlig kveld:))
    Klem Lokki

    SvarSlett
  9. Vakkert innlegg! Det er så sant det du skriver, - viktig å minne om de mulige gledene! Og kanskje til og med gjøre de umulige mulig....
    Bøker er en fin ting, -jeg har ikke lest disse, men det skal jeg rette på.. etter hvert!
    Ha en nydelig dag!

    SvarSlett
  10. ✒ Tingelingeling
    Tusen takk for varme ord, du er nå snill!!
    Disse bøkene er slike jeg tar frem - om og om igjen, henter inspirasjon og nytt krutt :))
    Kos deg med bøkene (om og når du evt får de)
    Ønsker deg alt godt og håper du får en strålende fin dag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  11. Kjære Lokki. Tusen takk for gledene du legger igjen i min blogg ved de søte kommentarene du gir. I dag fikk jeg ikke legge igjen kommentar i Lev livet lett - alle innleggene var borte!!! Kan være noe med min maskin....Men jeg gir meg ikke så lett - du har jo to blogger..:o)))
    Så flott du skriver - er sikker på at hjelper mange med det du formidler her. Disse bøkene kan jo være noe for alle tenker jeg. Jeg vet at jeg med fordel kan lære mer om avstressing og det å takle motgang og bekymringer. Det har vi vel alle fra tid til annen...
    Kan ikke forestille meg hvordan det er å leve med din sykdom, men for meg er du Lokki - en kilde til så inderlig masse fint og du bare øser ut av din glede og godhet til oss alle. DET har i allefall ikke ME-sykdommen tatt fra deg! Du gir noe som ikke alle andre gir - så flott at du er du:o))
    ( Og ja; det er helt sikkert godt å lese bok fra noen som vet hvor skoen trykker - helt uunværlig noen ganger:o))

    Ha en herlig dag.
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  12. ✒ Solveig
    Å du makaløse snille Solveig!
    For en glede du gir meg!!
    Og vet du, det samme tilbake til deg, ditt bekjentskap er gull verdt!
    Jeg setter også stor pris på at du ser meg før sykdommen, ååå for et komplement!
    Jeg lever med en sykdom, men er så mye mer enn det- og det er utrolig rørende at du påpeker akkurat det!
    Tusen Tusen Takk Snille Du!!

    Og igår var det litt til og fra på Lev Livet Lett, en periode var alt borte, men plutselig kom det tilbake igjen.!?!.. Ikke vet jeg - kanskje hele bloggen trengte en hvil ;))
    Men så glad jeg er for at du la igjen denne varme beskjeden på MEstringsbloggen :)
    Setter så stor pris på deg Solveig!
    Ønsker deg alt godt og en nydelig helg!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  13. Hei igjen...kult påskebilde hihi

    Som du skrev i en kommentar til meg i en annen post her så er det ikke bestandig så helt enkelt å være pårørende til en med ME. Jeg var mange ganger i tvil om jeg gjorde det riktige underveis når det var som verst. Vi var likevel "heldige" og fikk omsider god hjelp i form av at vi ble tatt på alvor av sykehus, kommune etc. ME er en "snål" sykdom hvor det er vanskelig for utenforstående å helt skjønne hva det egentlig er. Til og med i vår nærmeste familie var det noen som mente at min datter måtte opp og ut av senga for å gå tur for å bli frisk....Jepp, ble litt oppgitt ja.

    Mestring er en viktig del av ME og du deler masse fine tips. Vi benytta oss masse av humor og litt galgenhumor for å komme oss igjennom ting....når det passa sånn vel og merke. Ikke alle akkurat det passer for heller, men hos oss var det ihvertfall sånn.

    Ser jo at du også bruker litt humor....den påskekyllingen ser jo herlig sliten ut;)

    Ønsker deg en fin dag:)...og sender med en klem:)

    SvarSlett
  14. ✒ nr14
    Tusen hjertelig takk for nydelig tilbakemelding!
    Og ja det er ganske så utrolig hva folk kan finne på å si, men det er gledelig at dere har blitt tatt på alvor på sykehus og i kommunen.
    Begrepet ditt "snål" likte jeg storveis, for det er akkurat det MEsituasjonen er, den er "snål" og det er vel nettopp derfor det er så vanskelig for folk å få et fast grep på hva dette dreier seg om.
    Det at sykdommen er vanskelig å forstå er dog ingen unnskyldning for å komme med ufine kommentarer!!
    Det gleder meg veldig at dere har nytte av det jeg skriver om, vi går nå i de samme skolene og jeg tror vi kan nyttiggjøre oss av hverandres opplevelser.
    Flott at dere kan le av situasjonen også (når det føles rett) dette er jo livet og jeg vil leve med humore om jeg er syk eller frisk!
    De varmeste ønsker og riktig god bedring din tapre datter! Også deg, flinke mamma`n - en varm og oppmuntrende klem til dere som kjemper en hard kamp, dere er sterke, prøver alt dere kan og fortjener heder og ære og masse ros!
    Ønsker dere alt godt!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  15. Så flott blogg!
    Kjenner meg igjen av så masse, men det tar tid å finne ut og stille diagnoser, spesielt dette me ME.
    Synes det er bra å se tips og hva slags erfaringer andre har.
    FOR DET SKADER JO IKKE Å PRØVE... uansett om diagnosen er stilt eller ikke.
    (Selv om symptomene er der)...
    :)
    ADA

    SvarSlett
  16. ✒ Sugerflies
    Ja det å finne frem til riktig diagnose er en tålmodighetsprøve. ME-foreningen,

    http://www.me-forening.no

    er et flott sted å hente informasjon.
    De tingene jeg nevner her er tiltak som like godt kan passe for en sliten mamma som en ME syk. Det er flere lesere som har kommet med knakende gode forslag, som ikke nødvendigvis selv har ME, men andre plager.
    Finner du noe her som klinger godt for deg og som gjør hverdagen din bedre, ja da skader ikke det.
    Siden det foreløpig ikke foreligger en medikamentell behandling, noe jeg håper de lærde finner ut av om ikke alt for lang tid, er det nyttig å bruke mestringsstrategier.
    Jeg sender de varmeste hilsner til deg, og ta riktig så godt vare på deg selv i denne fasen hvor du leter etter svar!
    Alt godt til deg og velkommen tilbake Ada!
    Så ønsker jeg deg en så god dag du bare kan ha!
    Klem Lokki

    SvarSlett