26.04.2010

Følelser




Hva føler man når man blir syk?

Jeg har brukt mange år på å føle det jeg føler idag,
men det jeg har lyst til å påpeke er -,  at for å komme dit,
har jeg måttet gå gjennom mange følelsesmessige faser.

Så om mye av det jeg skriver om her på MEstringsbloggen
virker fjernt og uhåndgripeleig,
er det nok fordi jeg har vært gjennom denne reisen
- en lang sådan.
En lang føleslesmessig reise.



 Jeg har vært eitrande sinna!
∙ Frustrert over å ikke komme meg.
∙ Redd for å ikke bli helt frisk.
∙ Sørget over tapet av egen helse.
∙ Trist over ikke å kunne delta.
∙ Fryktet å dø.
Fortvilelsen.
∙ Strevd etter å bli forstått.
∙ Hatet smerten.
∙ Irritasjonen mot kroppen - som ikke orker.
∙ Lengtet etter å gjøre alt jeg elsker.




∙ Jeg har vært nummen!
∙ Jeg har kjent sinnet dirre helt ut i fingerspissene!
∙ Jeg har vært lammet av redsel!
∙ Jeg har grått, - som jeg har grått!




Idag, nesten 20 år etter at jeg ble syk, ser livet annerledes ut.
Jeg har tatt noen valg.
Etter en tid - etter mange følelser,
kunne jeg forholde meg lettere til fakta.
Jeg så situasjonen litt utenfra
og forholdt meg til det hele noe mer objektivt.
Og det var da, etter mange samtaler med meg selv, at jeg kunne si
"jeg lever".
Og dette livet skal jeg gjøre det beste ut av!
Det er NÅ jeg lever! DETTE er mitt liv!
! - akkurat NÅ - !
Jeg vet ikke om jeg blir frisk,
men jeg håper, tror og drømmer...



Jeg vil bare minne dere om, dere som leser dette - at...
...det er normalt å være sint,
...det er nomalt å sørge,
...det er normalt å frykte, 
...det er normalt å føle!

Jeg har lyst til å anerkjenne DINE følelser,
du rir gjennom en storm - det kjennes!
Dette er også til deg som er  en pårørende.






❤ Alt godt til alle dere tapre hverdagshelter!
- det er det dere er!! 


Klem fra hu

post signature

13 kommentarer:

  1. Kjære Lokki, det er så flott at du skriver om følelser. Tror nok det er mange som føler seg alene med sine følelser når de får en sykdom. Men følelser er jo en del av prosessen, og det burde det snakkes mer om i samfunnet. Som oftest ser vi bare utsiden, og ikke hvordan folk egentlig sliter på innsiden.

    Har selv vært gjennom en del prosesser. Har som sagt ikke ME, men er plaget av smerter i hele kroppen jeg har levd med i mange år og som forverrer seg med tiden. Har som du også tatt noen valg som gir meg et bedre liv. Fokus på det positive og på det man klarer, er uhyre viktig.

    Takk for at du deler, min venn, setter uendelig stor pris på det.

    Selv har jeg funnet noen gode tips på denne siden om hjernerystelse (husker ikke om jeg har nevnt den før): http://www.hjernerystelse.dk/

    Ønsker deg det beste, klem!

    SvarSlett
  2. Flott skrevet. Jeg har dessverre en lang vei å gå selv,men jeg kommer vel frem en gang.

    *klem*

    SvarSlett
  3. Følelser er det mye av, for mye til tider! Jeg synes som Sylke at noe av det vanskeligste er å være så alene med alle følelsene.

    En av de viktigste følelsene synes jeg er å akseptere situasjonen som den er og ikke streve med å forandre noe som ikke kan forandres (akkurat nå i hvertfall). Vanskelig og tidkrevende, men jeg er på vei. Koser meg med strikkingen, som er noe av det jeg faktisk kan gjøre for tiden.

    Takk for fint og viktig innlegg Lokki! Klem Vibeke :)

    SvarSlett
  4. ✒ Sylke
    Vet du det tror jeg også, det er en veldig ensom opplevelse, for alle de som berøres. Jeg tror også pårørende kan kjenne på den ensomheten.
    Dette er på tvers av sykdom, jeg har et inntrykk av at mange går gjennom de samme følelsene, selv om diagnosen er forskjellig, eller man er en pårørende. Se på oss - hvilken nytte vi har av hverandres erfaringer - det er en ressurs.
    Det å våge å stole på sin egen styrke er noe av det modigste jeg har gjort, men også noe av det beste! For hvem kan forstå meg bedre enn meg - ? Jeg startet med å bli min egen bestevenn - og så ble jeg min egen bodyguard - hit, men IKKE lenger!
    Men vi må heie hverandre frem!, vi som vet hvor ensomt det kan være.
    Jeg er så takknemlig for din respons Sylke, selv om vi ikke sitter i samme båt så seiler vi på det samme havet og møter de samme bølgene!
    SÅ glad jeg er for at du er der ute!!
    Flott tips! Jeg skal sjekke opp den Hjernerystelse siden.
    Alt godt til deg kjære Sylke!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  5. ✒ Hege
    Tusen takk for nydelig ros, Hege!!
    Jeg heier på deg!!, for dette er ikke enkelt, men vi får støtte hverandre det vi kan.
    En diger klem til deg min venn - du er ikke alene!
    Ta plass, vis hvem du er, ikke la folk tråkke på deg, du kjemper en kamp - vær den beste venninna du kan tenke deg! Sånn har jeg tenkt og det har dratt meg avgårde på denne reisen.
    Lykke til Hege!
    Vi blogges min venn :))
    Også en diger klem til!
    - Lokki

    SvarSlett
  6. ✒ Vibekes lille grønne
    Så glad jeg blir for dine kloke ord!
    MESTRINGSstrategier er smarte saker, du bruker en av de - strikkingen! Fantastisk! Det er faktisk et skritt på veien å gjøre det man trives med.
    DET ER SÅ SABLA BRA!!!
    Det at man klarer å gjøre det og etter hvert faktisk kose seg med det! Dette er god musikk i mine ører!!
    Enkelte dager føler man så mye at det bokstavlig talt renner over , men jeg tenker at det er greit også - en aksept for reaksjoner har jeg erfart at går finfint! For det er en utfordring å være så syk, det er mye vondt - og det er det fint at følelsene gjenspeiler det fra tid til annen.
    Du betyr mye Vibeke! Takk for alle innspill!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Så flott innlegg! Dette er sååå godt formidlet. Tusen takk til deg som setter ord på dette viktige tema. Følelser har lett for å bli nedprioritert og ignorert, men det er heldigvis bedre i dag enn for 25 år siden.Tross alt.
    Ensomhet er et stort tabutema, noe vi som har fått litt "ekstra erfaring" har opplevd i fullt monn.

    For min del har prosessene vært preget av at jeg aldri mistet troen på at egne erfaringer var riktig, men det betyr ikke at jeg ikke har vært sinna... Jeg har også vært lei meg. Men det aller verste syns jeg er å ikke bli trodd.

    Min vei har ikke vært brolagt med gode ønsker og gode hensikter, tvert om,men jeg har etterhvert lært å unngå energityver og dårlig selskap. Litt synd at det skal være slik egentlig. Vi burde tro på hverandre.

    Det er likevel ikke slik at jeg i dag bare ser negativt på det som har skjedd. Etterhvert har min svakhet blitt min styrke, og jeg kan i dag si at jeg er sterkere enn før. Merkelig nok..

    Nå vil jeg heie på deg som setter ord på et slikt alvorlig og viktig tema. Jeg heier også på forslaget om å støtte hverandre. Det gjør oss alle bedre!!!
    Jeg ønsker deg gode varme, fine vårdager!! Klem

    SvarSlett
  8. Tingelingeling
    SÅ godt sagt!!
    Jeg er enig - å bli misstrodd - det er ikke greit!!
    Og det er så gøy at du også sier at troen på egne erfaringer er sentralt! Jeg bærer på akkurat den samme erfaringen!
    Vi skal heie hverandre frem, rose hverandre og støtte - vi gjør alle vårt beste selv om vi ikke gjør ting likt og vi har forskjellige muligheter og rammer rundt. Og det er tross alt ikke bare EN måte å gjøre det på!
    Du er en ressurs som jeg setter stor pris på!
    Heia oss!! HEIA OSS!
    (det også har jeg lært meg , heier ingen andre heier jeg sjæl HEIA!!!! HEIA !!! H-E -I-A !!!)
    Takk for alle nydelige ord!
    Du er enestående!!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  9. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  10. Tusen takk nok en gang for et utrolig bra innlegg.. Kjenner meg så igjen i det du skriver:)

    As I Live Each Day..
    May I Make A Difference,
    And Touch One heart...
    ...Each Day It Is My Goal,
    To Bring Smiles And Laughter
    Into A Soul!
    Love,Peace & Happiness!

    Klem Gulli!

    SvarSlett
  11. ✒ Gulli80
    For noen vakre ord!!
    Kloke ord!!!
    De må noteres ned :))
    Det gleder meg om du har nytte av noe av det jeg skriver, ta det som passer for deg - DU kjenner DEG best!
    Alt godt til deg min venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  12. ✒ Hanne
    Du skal selv ha takk!! Og husk; det er lov å være sinna og lei - også for flinke og pene jenter som deg selv!!
    Klem Lokki

    SvarSlett