04.02.2010

Varmeflaske




For mange år siden gikk min innebygde termostat fløyten. 
Denne MEsyke kroppen klarer ikke å styre temperaturen. 
Dette er særdeles upraktisk, men med årene har jeg blitt en kløpper på å styre de ytre faktorene, slik at kroppen holder en relativt jevn kroppstemperatur. 
Jeg styrer varmen i heimen ved hjelp av fyring...
Andre varmeregulerende tiltak er dundyner, pledd, saueskinn, tøfler, ullsokker, superundertøy, pulsvanter - you name it....
Alle disse tingene bidrar til at jeg ikke mister kroppstemperatur, 
men jeg MÅ ha en varmekilde som gir meg varme, 
den varmekilden er min trofaste følgesvenn
- varmeflasken -

Jeg har slitt ut mang en varmeflaske opp gjennom årene, for du sliter de ut etter hvert. 
Når gummirester ligger igjen litt her og der, DA er det et tegn på at en nyanskaffelse er et smart trekk!
Jeg har hatt den våte opplevelsen av at en varmeflaske sprakk i sengen - og det var hei dundrende så fuktig altså...
Anbefales ikke.... 
Så rådet er: bytt i tide!


Varmeflasker finnes i mange forskjellige farger, former og størrelser,  med og uten trekk. 
Det er faktisk veldig praktisk å ha både en stor og en liten, for en stor varmeflaske er ganske tung og da kan en liten gjøre nytten. De små er ofte laget til barn, og da ligger gjerne varmeflasken inni et mykt kosedyr, men de kan man bare bytte ut og trekke et eget trekk over.
Apotekene pleier å ha forskjellige utvalg, og et rimelig eksempel på en stor varmeflaske ser du her 
En virkelig kreativ løsning finner du på Litt dill, mest Dall 


Når jeg var på mitt sykeste kunne jeg ikke bruke varmeflaske, 
nettopp fordi jeg ikke hadde mulighet til å flytte den, 
den minste var også alt for tung. 
Dette er det viktig å ta hensyn til, for en kan få brannskader om den blir liggede inntil huden for lenge, 
så vær forsiktig!


Til orientering kan jeg røpe at sommerstid fyller jeg den med
kaldt vann 
*brrrr det ble en alt for kaldt tanke NÅ*.
Den tanken får vi plukke opp igjen siden, når vi puster og peser 
og er overopphetet av tropevarme og klamme sommernetter.

Så til sommervarmen er over oss,
fyll varmeflasken med varmt vann, 
og nyt!
Ønsker dere alt godt,
og sender en stor varm klem.

post signature


4 kommentarer:

  1. Har du prøvd rispute som kan varmes i mikrobølgeovn? Sydde slike til ungene, de tok dem med i senga hver kveld. De holder nok ikke varmen like lenge som en vanlig varmeflaske, men kan fort varmes opp igjen og lages i alle fasonger... ;)

    SvarSlett
  2. ✒ Sylke
    En kjempefin ide Sylke!
    Har prøvd slike puter med havre i, synes lukten ble litt sterk, men med ris i , DET var lurt!
    Du bidrar og hjelper til med kreative ideer!
    Tusen takk!!
    Da kan vi legge til enda et hjelpemiddel!
    Fortsatt god helg kjære venn!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  3. Og jeg kan anbefale elektrisk varmeteppe! Hadde ikke klart meg uten! Jeg har et stort et, som dekker det meste av sengen. Setter det på lavt en times tid før sengetid. Skrur opp på 3 ved sengetid, og ned til 1 for å holde varmen vedlike. Heeelt herlig, og nå trenger jeg ikke 2 ulltepper oppå dundyna....! De små el. varmeteppene kan man jo også bruke i fe.ks. godstolen eller soffaen. Ellers så er slike risposer som Sylke nevner også fine.

    Keep warm!!!

    klem Cathrine :-)

    SvarSlett
  4. ✒ Cathrines Kreative Hjørne
    Tusen takk for flott tips!!
    Så flott vi kan samle mye godt MEutstyr!
    Takk, snille du!
    Alt godt til deg!
    Klem Lokki

    SvarSlett