14.02.2010

Når lyd blir støy



Da jeg var veldig syk bevisstgjorde hjernen min meg på unormalt mange lyder.
Jeg kan sammenlikne det med et rovdyrs spesialiserte egenskaper til å sanse signaler fra et bytte på uforståelige avstander.
De rundt meg kunne ikke fatte hvilke lyder jeg var i stand til å høre.
Jeg hørte for eksempel en vekkeklokke som sto og pep i husets underetasje, i motsatt ende av der jeg lå.  
Jeg hadde rett, der sto det en vekkeklokke og pep. 
Jeg hørte det de andre ikke var i nærheten av å høre.
Slikt skjedde ofte.

Idag -  når jeg er bedre, er jeg ikke istand til å fange opp de lydene jeg hørte på mitt sykeste. 

Det er igrunn veldig fasinerende og interessant dette her.
Hva skjer egentlig...
Det skal sies at det var alt annet enn interessant og fasinerende da det pågikk!
Idag kan jeg se min egen situasjon som et casus -  og da synes jeg det er interessante saker altså.


Når normal lyd blir så inntrengende og høy, da er det viktig å ha hjelpemidler som begrenser støyen i mest mulig grad.
Jeg har tidligere nevnt lydisolert rom, ørepropper er et annet alternativ, og hørselværn enda et.
Da jeg var veldig syk klarte jeg ikke trykket mot huden som øreproppene ga, så da var det lydisolerte rommet fantastisk.
Det samme med hørselværn, flott når en tåler trykket mot huden, men skrekkelig smertefullt om man ikke tåler det.

Jeg bruker de myke øreproppene (eks på bildet over) om jeg vil stenge ut all lyd . Disse er det mange variasjoner av og de fås kjøpt på bla apotek. Her må man nesten prøve seg frem til hvilken type som føles mest behagelig for den enkelte.





Ørepropper som tar bort lyd under en gitt desibel, men slipper gjennom lyd over en gitt desibel er praktiske. 
Disse er perfekte til å ta bort "summende" lyder. 
Med "summende" lyder mener jeg bakgrunnslydene som naturlig er der - som feks duringen fra kjøleskapet, de lydene som en normalt fungerende hjerne hører, men selekterer bort.
Når hjernen ikke selekterer bort disse lydene er øreproppene flotte å bruke.
Du kan fint høre hva folk sier til deg, men du hører ikke duringen fra  kjøleskapet, for det filterer øreproppene bort.
Dette er ørepropper som støpes til ditt øre og er å få tak i hos Starkey
Det settes i filter som tar bort henholdsvis 15 eller 25 desibel.
Her kan man bestille det filteret man har mest behov for.

Jeg har brukt og bruker mine ørepropper mye og anbefaler de som en del av MEutstyret!

Lykke til!



post signature


6 kommentarer:

  1. Interessant! Jeg synes lydisolert rom hørtes deilig ut :) Hvordan har du løst problemet med friskluft? For du kan vel ikke ha lufteventil i vinuet hvis det skal være lydisolert?

    SvarSlett
  2. ✒ Sylke
    Rommet ligger i kjelleren og det er ingen vinduer som kan åpnes der. Kun en rekke med glassbyggestein og så et lydisolert smalt vindu innenfor. I rommet var det en lufteluke, og de bygget en slags lyd-sluse-kanal med en ny lufteluke i enden. Denne hindrer lyden i å gå rett frem og den blir da kraftig redusert. Dette blir ikke 100% lydtett, men reduserer lyden vesentlig!
    Ønsker deg en deilig dag!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  3. tusen takk for tips!
    lyd og lys kan virkelig være en prøvelse med en utmattet kropp..
    er ofte innom og leser her inne hos deg, setter pris på det du deler :)

    kveldklem

    SvarSlett
  4. ✒ Vibeke
    Så hyggelig!
    Du er så hjertelig velkommen!!
    Alt godt ønskes deg :)
    Klem Lokki

    SvarSlett
  5. Veldig godt tips! Kjenner meg igjen i så mye av det du deler! Man blir jo så vant til å ta forholdsregler at det til slutt blir slik at man glemmer at det har vært annerledes..I alle fall gjør jeg det!
    Ha en riktig fin dag!

    SvarSlett
  6. ✒ Tingelingeling
    Ja det har du så rett i!
    Hyggelig å "hilse" på deg!
    Og velkommen tilbake kjære MEvenn!
    Ønsker deg en finfin dag også :)
    Klem Lokki

    SvarSlett