19.01.2010

Pustepause



Bed of Bokeh, originally uploaded by ladybugrock.

Ofte legger jeg meg ned,
 det kommer kanskje ikke som en bombe,
men jeg legger meg nå ned, på gulvet, sofaen eller sengen.
Jeg sørger for at jeg ligger behagelig.
Når jeg ligger der
- på ryggen,
plasserer jeg hendene på magen,
akkurat der overgangen mellom ribbena og magen er.
Jeg har litt avstand mellom hendene,
men bare litt,
det er slik at langfingrene nesten kommer borti hverandre.
Og så bare ligger jeg der og observerer pusten.
Kjenner hvordan magen og brystkassen hever og senker seg.
Hvordan pulsen slår langt der inne.
Jeg kontrollerer ikke pusten
- bare observerer.

post signature

8 kommentarer:

  1. Jeg har hatt ME i snart 7 år, med en del tileggssykdommer. Har vært så utrolig lei av å hvile til tider. Men det må jo til om man skal fungere, lurt å la tankene hvile litt også og bare konsentrere seg om pusten.
    Ha en fin uke videre!
    Klem T :)

    SvarSlett
  2. ✒ Tino
    Skjønner så godt hva du snakker om.
    Ønsker deg fortsatt god bedring ❥
    Ha en fin uke du også!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  3. Så fint du skriv...
    Uansett tilstand i livet vårt treng vi ofte ei pustepause...
    Viktig informasjonsarbeid at du har denne ME bloggen!
    God helg til deg og dine ;-)

    SvarSlett
  4. ✒ Sigrid
    Takk snille snille du!
    God helg til deg også ❥
    Klem Lokki

    SvarSlett
  5. Ønsker deg en riktig god helg!
    Klem Tino :)

    SvarSlett
  6. ✒ Tino
    Riktig god helg til deg også!
    Klem Lokki

    SvarSlett
  7. Heisann Lokki, da har jeg tittet inn på denne bloggen din også. Har ikke ME selv, men lever med kroniske smerter og andre plager. Så flott å se hvordan du prøver å lære av kroppen din, lytter deg fram. Det er jeg selv også veldig opptatt av, og har blitt mye bedre de siste årene. Idet jeg skriver dette, tenker jeg: nei, det er jo ikke sant - jeg har nemlig ikke blitt bedre - men jeg har fått bedre livskvalitet. Og det er jo bra!

    Dette med pusten som du beskriver er en viktig sak. Jeg bruker det f.eks. når jeg ikke får sove. Det hjelper. Ellers er jo pusten min og sang en del av arbeidsredskapet mitt...

    Ønsker deg alt godt, og håper hverdagen din gradvis blir bedre. Det er alltid så hyggelig med kommentarer fra deg, merker at du LESER! Ha en god dag, klem :)

    SvarSlett
  8. ✒ Sylke
    Tusen takk for rørende ord!
    Og så fantasisk at du fikk noe ut av dette!
    Det var mitt håp og ønske at denne MEstringsbloggen kunne være en inspirasjonskilde.
    Fantastisk å høre at du har en bedre livskvalitet selv om smertene ikke har blitt bedre. Da er du flink til å håndtere situasjonen.
    Jeg ønsker deg alt godt og riktig god bedring!
    Klem Lokki

    SvarSlett